ANATOMIJA
Sanskritā mūtra – vaha – srotas ir smalkie (enerģijas) un rupjie (materiālās dabas) nieru un urīnceļu kanāli, kas kā upe plūst caur visu urīnizvadsistēmu. Kad šie kanāli ir brīvi un tīri – enerģija, došas un plūsma ir vienmērīga, ķermeņa šķidrumi bez problēmām tiek izfiltrēti un izvadīti ārā. Modernā medicīna acīm saredzamos kanālus ir izpētījusi mikroskopā, tomēr ir vēl smalkāki kanāli, kuri pagaidām ar tehnoloģiju palīdzību nav saskatāmi. Pēc klasiskās ājurvēdas tekstiem mūtra – vaha – srotas sākas no resnās zarnas un beidzas ar urīnceļu atveri. Modernākie ājurvēdas teksti min, ka šis kanāls sākas tieši no nierēm. Mūtra (मूत्र) nozīmē urīns, vrkka – nieres, gavinī – urīnceļi un basti – urīnpūslis. Anatomiski un psiholoģiski vērojot abas nieres un urīnceļus paveras klasiska attiecību aina – partneris vēro viens otru, kā bļodiņas vērstas viena pret otru un abi “filtrē” pasaules informāciju (ūdeni – tātad, emocijas) un katrs no savas puses to nodod urīnpūslim – attiecīgi izvadei un liekā atlaišanai. Kad partnerattiecībās ir traucēta emocionālā apmaiņa, bieži veidojas dažādas urīna izvadsistēmas slimības. Neatkarīgi no tā, vai ir partnerattiecības vai nav, tas norāda uz nespēju “izfiltrēt” un “palaist vaļā” emocijas no pretējā spoguļa.
Lai labāk izprastu ājurvēdas ārstēšanas metodes vispirms analizēsim tuvāk dažādas nieru un urīnceļu slimības simptomus pēc došām. Pilnīgi iespējams, ka simptomi var pārklāties, tad mēs runājam par slimību, ko veido divas un dažkārt pat visas trīs došas.
Tūskas, nieze, poliūrija (palielināts urīna daudzums), proteīnūrija (olbaltumvielas urīnā), glikozūrija (cukurs urīnā), sārmains urīns un palielināts specifiskais urīna svars vienmēr norāda un KAPHAS tipa saslimšanu. Ir palielināts smagums, procesi paliek lēnāki, arī ķermenis jūtas smags un apātisks. Vēlme sēdēt dīvānā un ēst saldumus pieaug ar katru nākošo emocionālo satricinājumu.
PITTAs simptomi parasti ir karsti un asiņaini, hematūrija – kad urīnā parādās asinis, arī piūrija – strutas un leikocītu parādīšanās, kā arī skābs urīns ( to var pārbaudīt ar Lakmusa papīru mājas apstākļos) norāda, ka ārstēt vajadzēs pārkarsušās emocijas, kas tā vien gaida savu karstā tvaika nolaišanu.
Sāpes ir VATAS došas traucētas funkcijas pazīmes, Vata pārvalda gaisu un ēteri ķermenī – gaiss ātri sāk kustēties, emocijas strauji sāk iegriezties, rodas sausums un raupjums, kas pie katras nākošās kustības griezīgi sāp. Sāp tieši Svadhistana čakras zonā, emociju un sajūtu centrā.
Vēl pie Vatas simptomiem pieskaita nieru kolikas (kad nieru akmeņi – sausi un raupji tiek iekustināti “vēja” ietekmē), oligūriju, tad kad ir maz urīna, nakts enurēzi (čurāšana gultā) un dažāda veida urinācijas traucējumus (bieža, sāpīga urinēšana). Tās ir sāpīgās emocijas, ko pārsvarā vada bailes. Tad, kad ķermenis pats nespēj atbrīvot iekšējās emocijas, slimība nāk palīgā.
Klasiskā ārstēšana ietver diurētiskus līdzekļus pie Kaphas problēmām, pretiekaisuma (antibiotikas) un pretsāpju līdzekļus pie Pittas un Vatas tipa problēmām. Diurētiķi uz laiku noņem tūsku, kamēr dzer līdzekli, bet neatrisina problēmu. Arī antibiotiskā un pretsāpju terapija kā “plāksteris” bieži vien tikai uz īsāku vai garāku brīdi atvieglo ciešanas. Tas varētu būt laiks cēloņu analīzei un lietas būtības saprašanai. Nesaprot un nenovēršot cēloņus veidojas recidivējošas jeb hroniskas nieru un urīnvadu sistēmas slimības.
Cistīts – Mūtra-krcchra
Biežākā un “sāpīgākā” slimība ir cistīts jeb urīnceļu iekaisums, klasiskā medicīna mēdz apjukt šīs slimības ārstēšanā, jo tad, kad analīzes atnāk “tīras” un cilvēks skaitās “vesels”, fiziski vēl aizvien sāp, un sāpes izraisa emocionālas ciešanas mēnešiem ilgi. Tiek uzlikta diagnoze “veģetatīvā distonija” un bieži vien ar šo diagnozi cilvēks sāk meklēt alternatīvas terapijas. Cistītu izraisa Vatas došas disbalanss – kad Vata doša ieiet Mūtra Vaha srotas tā izraisa sausumu, raupjumu un ātru kustību – šo kustību sajūt kā stipras sāpes, satraukumu un bailes. Ja cistītam pievienojas asinis un strutas – palielināta ir arī Pitta doša.
Antibiotikas un pretsāpju terapija uz īsu brīdi atvieglo simptomus, pie recidivējoša cistīta un tā hroniskām formām antibiotikas vairāk nepalīdz, tāpēc, ka veidojas rezistence. Sievietes no tā cieš vairāk gan anatomiski dēļ īsā urīnceļa (infekcija ātrāk un vieglāk nonāk urīnpūslī), gan arī dēļ savas emocionālās dabas.
Hetu – jeb cēloņi, ilgstoši jau pirms pirmajiem simptomiem pakāpeniski pavairo aukstumu un “stresu” iegurnī. Svarīgi cēloņus zināt un laicīgi novērst, īpaši ja ir tendence uz hronisku iekaisumu:
1. Aukstuma ietekme (palielina Vata došu) – aukstas pēdas, īsas un gadalaikam neatbilstošas drēbes veicina aukstuma ienākšanu iegurņa reģionā. Īpaši aukstajā sezonā sievietes iegurnim, augšstilbiem un krustu zonai ir jābūt siltumā.
2. Pārmērīga, nevēlama vai arī seksuāla pieredze, kas rada psihisku vai fizisku neapmierinājumu – zemapziņā izceļ dažādas iekšējas traumas un pārdzīvojumus, kas atsaucas arī uz urīnceļiem kā sāpes.
3. Dabisko vajadzību apspiešana – strādājot veikalā vai braucot ar mašīnu mēs “ciešamies” un laicīgi neiztukšojam urīnpūsli. Mūsu audzināšanas sistēmā nav paredzēts vajadzības kārtot pēc ķermeņa signāla saņemšanas, prioritātes vienmēr ir “svarīgākām lietām” . Pēc Caraka Samhitas šis ir viens no galvenajiem cēloņiem cistīta veidošanā. Sanskritā to dēvē par Vega – dhāranā – apspiest dabiskās vajadzības – slāpes, urinācijas nepieciešamību, šķaudīšanu utt.
4. Pārmērīga antibiotiku lietošana – veido rezistenci urīnceļos.
5. Psiholoģiskas traumas – tuva cilvēka nāve, attiecību problēmas, nesabalansētas emocijas, stress.
Ārstēšana pēc ājurvēdas principiem ietver vairākas sadaļas:
Pirmkārt – uztura korekcija un pietiekama tīra šķidruma lietošana, tai skaitā īslaicīgi atteikties arī no kafijas lietošanas (skāba pēc dabas, palielina Vata došu).
Otrkārt – svarīgi ir izvairīties no CĒLOŅIEM. Kāpēc ir radusies šī slimība, un attiecīgi to arī ārstēt (ja nepieciešams – arī psiholoģiska palīdzība).
Treškārt – augu terapija, kuras izvēli ir jāveic ājurvēdas speciālistam, kas izvērtēs gan devu, gan arī nepieciešamo augu.Visbiežāk izmantotie augi pēc ājurvēdas ir:
Gokshura – samazina karsto Pittu un ātro Vatu.
– Rasa (garša) – salda
– Guna (īpašības) – smaga, eļļaina
– Vīrya (termiskā potence) – auksta
– Vipāka (garša pēc gremošanas) – salda
Lietojot Gokshuru simptomi samazinās dažkārt pat stundas laikā, īpaši akūtos gadījumos. Hroniskam cistītam nepieciešama ilgstoša ārstēšana. Gokshura atvēsina un izlīdzina, darbojas urīndzenoši un samazina iekaisumu. Ārstnieciski iedarbojas uz urīnceļu un nieru iekaisumu, nieru kolikām, nierakmeņiem, pie duļķaina urīna, hematūrijas. Gokshura “pieslēdzas” nieru un urīnceļu kanāliem (mūtra-vaha-srotas), un mīkstina sakairinātās membrānas –tieši tās, kas izraisa asās sāpes. Gokšura palīdz arī ginekoloģijā – pavairojot auglību, vīriešiem spermas produkciju un sievietēm laktāciju, tai piemīt reproduktīvo audu atjaunošanas potenciāls. Papildus pozitīvais efekts ir gokšuras spēja savaldīt ātro un trauksmaino Vata došu, tādejādi nomierinot nervu sistēmu.
Gokshuradi guggulu – spēcīgs atjaunojošs un tīrošs urīnceļu iekaisumu līdzeklis.
Punarnava – efektīvs preparāts tūsku mazināšanai, ko izraisa dažādas nieru slimības.
Shiljajit jeb mūmijs – izlīdzina visas trīs došas un iedarbojas īpaši tīroši uz urīnceļiem, palīdz atbrīvot “veco” emocionālo informāciju. Pieejams arī kā kombinētais preparāts Cystone (no Himalaya). Svarīgi ir pārliecināties par šo zāļu izcelsmi un kvalitāti.
Varunādi kvatha (augu maisījumu novārījums) – mazina iekaisumu, īpaši pie sāpēm urīnceļos, tūskām, liekā svara un hipotireozes (samazināta vairogdziedzera darbība).
Neem jeb Nīms, rūgts pretiekaisuma augs, palīdz atbrīvoties no dusmīgām emocijām, kas aizķērušās urīnceļos (īpaši dažādi aizvainojumi).
Rasayana curna – kombinēts preparāts vienādās daļās sajauktiem trīs augiem – Guduchi, Āmalaki, Gokshura. Palīdz atjaunot urīnceļu veselību, var dzert ilgstoši kā vispārspēcinošu līdzekli, īpaši ja ir tendence slimot ar urīnceļu infekcijām.
No vietējiem augiem ārstnieciski ir raspodiņš, bērzu lapas, nātres, dzeltenā zeltgalvīte u.c.augi
Ceturtkārt – organisma attīrīšana ar kičari, eļļošanu (iekšķīga un ārīga), kombinēta ar attīrošo klizmu un ar Rīcineļļu izraisīto caureju (Virečana) pēc nepieciešamības. Attīrīšanas nepieciešamību izvērtē speciālists.
Alternatīvās terapijas, ko var kombinēt ar ājurvēdas terapiju:
– Homeopātija (konsultējoties ar pieredzējušu homeopātu)
– Baha ziedu terapija
– Joga, meditācijas – dažādas spirituālas terapijas garīgā cēloņa sapratnei.
– Radošas nodarbes – palīdz izlīdzināt 2 čakras disharmonija.
Tālāk aprakstītas slimības vispārējai informācijai, jo šīs slimības jāārstē pieredzējuša speciālista vadībā:
Nieru slimības kā Nefrotiskais sindroms (tūskas un proteīnūrija kā galvenais simptoms) ārstē pirmkārt izmantojot attīrošās un mīkstinošās klizmas, jo ir svarīgi attīrīt zarnu traktu – tieši tur pēc ājurvēdas sākas visas problēmas. Izvēles preparāti tiek saskaņoti ar ājurvēdas ārstu (piem. Goksuradi guggulu, Rasayana curna, Bhūmyamalaki, Varunadi kvatha, Silājatvādi vāti u.c.).
Glomerulonefrīts – imunoloģiska nieru slimība, akūtas formas ājurvēda neārstē, tur labāk uzticēties modernajai medicīnai. Hroniskās formas ārstēšana labi kombinējas ar klasiskās medicīnas metodēm, preparātus attiecīgi izvēloties pēc simptomiem. Ja tas ir autoimūns process ājurvēda sāk ar pacientam piemērotu Pippali kūres nozīmēšanu, kas palīdz attīrīt ķermeni no toksīniem.
Hroniska nieru mazspēja – pēc Indijas ājurvēdas klīniku pieredzes, viena no slimības formām, kur ājurvēda piedāvā atjaunojošu terapiju, kas tiešām arī darbojas, pat līdz dialīzes apjoma samazināšanai un attiecīgi palīdz mazināt hroniskas nieru mazspējas komplikācijas. Kolēģi no Indijas piezīmē, ka vislabāk ārstēšana padodas diabētiskai hroniskai nieru mazspējai, vismazāk – autoimūnai nieru mazspējai. Urīnceļu atjaunojošie preparāti – Bhūmyāmalakī, Punarnavā un Gokshura tiek lietots diez gan lielās devās, kamēr ir uzlabojumi. Nepieciešamības gadījumā veic arī attīrošās klizmas ar augu preparātiem un citas procedūras.
Nierakmeņi – to veidošanā tiek iesaistītas visas trīs došas, tomēr pie lielākiem “dārgakmeņiem” jāmeklē ķirurga palīdzība, bet pie maziem akmeņiem un tā saucamajām “smiltīm”, ājruvēdas terapija ir efektīva. Divas reizes dienā gatavo augu maisījuma Varunadi kvatha un Punarnavas novārījumu, var izvēlēties arī pie mums aptiekās nopērkamo Cystone preparātu. Protams, svarīgi izvairīties no cēloņiem un ievērot attiecīgu diētu (sk. pie Cistīta) un procesu veikt speciālista uzraudzībā.
Nieru cistas – to veidošanā iesaistās visas trīs došas, galvenais traucējums ir mamsa dhatu – muskuļaudos un rakta dhatu – sarkanajā asins daļā. Galvenais terapijas uzsvars ir uz Mūtra Vaha srotas korekciju, jo pie cistu veidošanās urīna smalkie “ceļi” ir traucēti, šķidrums iet nevis uz urīnceļiem, bet paliek nierēs un uzkrājas cistas formā. Attiecīgi pie mazām cistām ājurvēdas terapija var apstādināt tālāko cistu formēšanos. Gadījumos, kad cistas ir ļoti lielas un attīstās nieru mazspēja, vai arī ir nieru audzējs – nepieciešama tradicionālās medicīnas iejaukšanās, kombinējot to ar ājurvēdas terapiju. Ājurvēdas terapijā izmanto provocēto caureju (Virechana), attīrošo augu klizmu un izvēlēto augu kombināciju, piemēram Gokshura, Varunādī kvatha, un Kancanāra guggulu.
JYOTISH UN NIERU SLIMĪBAS
Urīnceļu un nieru slimības pārvalda 7 māja (sanskritā bhava), pēc dažiem autoriem arī 6 un 8 māja – 6 māja pārvalda hroniskas slimības, nieres un gremošanu, 8 māja pārvalda slēptas slimības un ārējos dzimumorgānus (bieži tieši karmiskās slimības), tāpēc analīzei jāaplūko visas mājas un to ietekme. 7 māja ir mūsu partneris – biznesa partneris, vīrs vai sieva, tie ir cilvēki, kas mums stāv pretī un būtībā ir mūsu “spogulis”. Tātad – emocionāli nespēja tikt galā ar spoguļiem var izraisīt nieru un urīnceļu slimības. 7 māju pārvalda Venera, tāpēc tieši Venerai (sanskritā shukrai) –
– baudas un prieka planētai, esot nelabvēlīgā pozīcijā, var veidoties nieru un urīnceļu problēmas. Kā jau minēts cēloņos – pārmērīgi un “neprātīgi” baudot seksuālo dzīvi tiek iztērētas visas 7 mājas labās īpašības un, lai mazinātu deficītu un vestu cilvēku pie patieso cēloņu izpratnes – tiek iedarbināts slimības process.
Slimība ārstē mūsu kļūdaino ego, izvada no ķermeņa destruktīvās enerģijas un atjauno gan gara un ķermeņa saskaņu. Atbalstot šo procesu ar ķermenim draudzīgām augu terapijām, mēs caur dabas spēku pietuvojamies savam patiesajam spēkam – veselībai.